Home
Mont Blanc
Provence (Vaucluse)
Alpe d'Huez
Ruim 5 kilometer voor Bourg d'Oisans parkeren we de auto zodat we eerst nog een beetje warm kunnen trappen voordat we aan de echte klim van de Alpe d'Huez beginnen.
Het eerste stukje is even vlak, je rijdt langs een camping en zodra de weg een bocht naar links maakt begint gelijk het echte klimwerk. Hier klimt de weg gemiddeld zo'n 10-11%, met zelfs een stuk van 14%. Dit deel van de klim is behoorlijk zwaar. De weg slingert wel iets, maar echte haarspeldbochten zijn er in het eeerste deel nog niet.
Van het dorpje La Garde, bij bocht 16, wordt het stijgingspercentage pas weer wat minder (7,5%), maar dat is van korte duur. Na ruim een kilometer wordt het weer zo'n 9 en 8% en dat blijft het tot het begin van het dorp Alpe d'Huez. Vlak voordat je Alpe d'Huez bereikt kom je bij een splitsing, waar je links aanhoudt. Hier krijg je weer even een behoorlijk steil stuk voor je kiezen van 12%
Als je het centrum van Alpe d'Huez binnen rijdt wordt het stijgingspercentage minder. Veel fietsers zag ik daar al van de fiets stappen en een terrasje opzoeken, maar de echte finisch ligt nog een stukje verder.
Je volgt de weg naar links, door de tunnel, daarna nog een haarspeldbocht naar rechts. Nog nog een klein stukje stijgen en dan bij de 1e grote weg naar rechts. Hier daalt de weg. Bij de 2e rotonde slaan we links af en zien even verder op het eindpunt.

Bij de beklimming van de Alpe d'Huez kom je 21 haarspeldbochten tegen. Deze bochten zijn redelijk vlak zodat je er elke keer een beetje kunt herstellen. In iedere bocht staat een bord met daarop de hoogte en de naam van één van de winnaars van deze beklimming in de Tour de France.
Wij reden deze col op een zeer warme zomerdag, het was bijna 40graden. Dit maakte de klim wel extra zwaar, vooral omdat je de hele tijd op een zuidhelling fietst.
De afdaling van de Alpe d'Huez is mooi, Je kan hier ook hoge snelheden halen. Wij hadden de mazzel dat we tijdens de afdaling bijna geen auto's voor ons hadden en de 2 die we tegenkwamen lieten ons voor gaan.

Start: Bourg d'Oisans, 718m
Lengte: 14,3 km
Gem. stijgingspercentage: 7,9%
Max. stijgingspercentage: 14,8%
Hoogte: 1845m
Hoogteverschil:1140m

Gefietst: zomer 2006

WEBSITE_ERROR=> bergtochten/Fout bij uitvoeren query: INSERT web_beknopt SET parent="197"