Home
Provence (Vaucluse)
Lac Long
Routebeschrijving
De tocht start aan het einde van Val Clarée op 2015m. Daar vindt je een redelijke parkeerplaats.
Tijdens het hoogseizoen is het laatste deel van het dal op bepaalde tijden van de dag gesloten voor verkeer en kan je alleen met een pendelbusje verder.
Wij hebben de tocht 2 keer gelopen. 1x met slecht weer en 1x met een strak blauwe lucht.

Vanaf de parkeerplaats volgen we de onverharde weg totdat we na c.a 15 minuten een splitsing naar rechts tegenkomen die we volgen. Vanaf hier begint het pad pas echt te stijgen.
We lopen op een gegeven moment langs een rotswand waar we langs omhoog moeten. Boven houden we links aan en lopen via almweides verder richting Lac Long. Als we op een gegeven moment links van een beek komen lopen bereiken we enkele minuten later Lac Long, 2387m.
We volgen het pad langs de westoever van het meer, in noordoostelijke richting, en komen zo na een 20 minuten bij het 2e meer aan, Lac Rond 2446m.
Als we bij het 2e meer aankomen gaat er net voor het beekje dat van het meer afkomt een pad naar links. Dit pad volgen we en komen zo uiteindelijk op de GR57 terecht.
We lopen langs een kloof met een grote waterval. Op de hellingen staan veel bloeiende rhodondenderons.
Het laatste stukje naar de hut gaat over een steile rommelige helling met losliggend puin. Onderaan steken we even de brug over en lopen naar de hut. We bestellen hier een bakje koffie waar we direct spijt van hebben zo smerig smaakt het.
Vanaf de hut zijn er 2 mogelijkheden om af te dalen. Of je neemt de onverharde weg of je steekt iets onder de hut de brug over en gaat rechts van de rivier lopen. Dit is een afwisselender pad waarbij je regelmatig via stenen beekjes over moet steken. Je gaat soms iets op en neer, maar veel tijd verlies je er niet mee.

Start
Chalets de Laval (2015 m)

Hoogte
2446m

Hoogteverschil
430m

Tijdsaanduiding
c.a 3uur voor de hele rondtocht

Karakter
Mooie afwisselende rondtocht door een waterrijk dal. Mooi uitzicht op het massief des Cerces.

Kaarten
IGN 3535OT Névache, Mont Thabor

Gelopen
zomer 2006

Moeilijkheidsgraad
eenvoudige wandeltocht. Vanwege het vele water leuk met kinderen