Home
Wallis
Allalinhorn (Hohlaubgrat)
Routebeschrijving

Dag 1:
In Saas Fee pakken we de cabinebaan naar Felskinn. Vanaf hier lopen we in c.a 1 uur over de spletenvrije en haast vlakke Chessjengletsjer naar de Britanniahütte.
's Middags verkennen we het 1e deel van onze route voor de volgende ochtend. Vanaf de hut daal je in ongeveer 20 minuten af naar de rand van de gletjser. Vanaf hier was een duidelijk spoor te zien.

Dag 2:
's Morgens om 3.30uur worden we gewekt.
Vanaf de hut volgen we het pad in zuid-westelijke richting, onderlangs de rotsen, en dalen zo af naar de rand van de gletsjer.
Op de gletsjer houden we eerst wat rechts aan om zo een spletenzone te ontwijken. Even later houden we links aan en lopen richting de blokgraat. Je hebt hier 2 keuzes of je blijf de steile helling van de gletsjer volgen, of je klimt verder via de blokgraat zoals wij hebben gedaan.
Uiteindelijk komen we weer op de gletsjer uit en lopen over de steeds smaller wordende firngraat richting de rotswand net onder de top.
Onderaan deze rotswand was de sneeuwgraat niet breder dan zo'n 40cm met links en rechts van ons een flinke afgrond.
Omdat er tussen de rotsen nog sneeuw en ijs lag moesten we op stijgijzers klimmen.
In de meeste boekjes wordt gesproken van een rotswand van zo'n 20-30 meter, maar toen wij hem beklommen (eind augustus) was het eerder 40 meter.
Op de wand zijn 4 punten waar je stand kunt maken en daarnaast enkele (boor)haken die je als tussenzekering kan gebruiken.
Op het moment dat er veel touwgroepen onderweg zijn kunnen hier lange wachttijden ontstaan. Wij hadden het geluk dat het erg rustig was.
Het laatste stukje lopen we over de sneeuwkam naar de top. Hier kwamen vele touwgroepen naar boven over de normaal weg.

Voor de afdaling nemen we de normaal route. Via een diep uitgesleten spoor lopen we richting het Feejoch om via de Feegletsjer op de pistes uit te komen. Het laatste stuk lopen we tussen de skiërs door richting metro station Mittel Allalin.

Start
Kabelbaan vanuit Saas Fee naar Felskinn, 2991m

Hoogte
4027m

Hoogteverschil
1036m

Tijdsaanduiding
Dag 1: c.a 1 uur
Dag 2: 4 à 5 uur van Britannia Hutte naar de top, vanaf de top in ruim 1 uur naar station Mittel Allalin

Kaarten
LKS 1328 (Randa) en 1329 (Saas) (1:25.000)
Kümmerly+Frey nr.24 Zermatt - Saas Fee (1:60.000)