Home
Wallis
Turtmannhütte
Routebeschrijving
We parkeren de auto op het einde van het Turtmanntal bij Vord.Sänntum. Vanaf hier zijn er 3 mogelijkheden om naar de Turtmannhütte te lopen, namelijk over de "strassenweg", de "schluchtweg" of de "hohlustei". Voor de heenweg kiezen we de "strassenweg". Dit is de kortste en eenvoudigste weg en we lopen gelijk in de zon, wat zo 's morgens vroeg wel lekker is.
Het eerste deel van de tocht volgen we de onverharde weg. Vanaf het begin van de route heb je mooi zicht op de gletsjer aan het einde van het dal.
Op het einde van het stuwmeer volgen de weg tussen de 2 meertjes door. Hier kun je de hut al duidelijk zien liggen. We volgen een afsnijpad de helling op en lopen verder via de morene in de richting van de gletsjer.
Je kunt er ook voor kiezen om gelijk het pad recht onder de hut te volgen, maar wij kiezen er voor om de steenmannen over de morenekam te volgen. Hierdoor loop je eerst om het rotsbastion heen waarop de hut ligt en benadert de hut zo vanaf de andere kant. Deze route is iets langer maar zeker de moeite waard.

Voor de terugweg volgen we wel het pad direct onder de hut. Boven het stuwmeer houden we rechts aan en blijven zo hoog boven het stuwmeer lopen. Dit is de route "hohlustei". Het pad loopt langs mooie rotswanden. Uiteindelijk volgen we het paadje links de helling af en komen zo langs een kappeletje.
Kort daaronder duiken we het bos in. Vanwege de hevige regen en sneeuwval van de voorgaande dagen is het pad behoorlijk modderig en glibberig. Het laatste stuk van de route is wat eentonig.

Start
Vord.Sänntum 1901m (aan het einde van het Turtmanntal)

Hoogte
2519m

Hoogteverschil
618m

Tijdsaanduiding
Vord.Sänntum - Turtmannhütte: 2 uur

Kaarten
LKS 1307 (Vissoie) en 1308 (St. Niklaus) (1:25.000)
Kümmerly+Frey nr.24, Zermatt-Saas Fee (1:60.000)

Literatuur
Bergwandelingen in Wallis en Gran Paradiso ( Robert Weijdert/Lilian Peters)