Home
Wallis
Aletschgletsjer
Routebeschrijving
In Blatten pakken we de gondel naar Belalp (2094m). Via een licht stijgende almweg lopen we naar Hotel Belalp.
Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de Aletsch gletsjer.
Vanaf het hotel lopen we in noordelijke richting. We volgen hierbij het zigzaggende pad wat steil naar beneden gaat.
Het pad loopt door een soort rotsige kloof.
Tot aan de gletsjer loopt deze route overwegend door rotsachtig terrein.
Op een gegeven moment dalen we af naar de wildstromende rivier. Aan de overkant zien we de loodrechte rotswand waardoor ons pad loopt. We steken brug over en lopen via een smal, steil pad door de rotswand omhoog. Af en toe is het oppassen om je hoofd niet te stoten aan uitstekende rotsen.
Op c.a 2127m steken we de rivier over die vanaf de Oberaletsch gletsjer komt. Dit is een smal en wat glibberig pad (bij ons regende het). De passage voor en na het bruggetje zijn met een staalkabel gezekerd.
Vanaf hier dalen we af naar Tällihitta (1947m). Via wat stijgen en dalen bereiken we uiteindelijk de rand van de gletsjer. Het is niet helemaal duidelijk waar we precies de gletsjer op moeten. Het pad is wat vervallen.

Volgens de informatie die wij hadden over de oversteek zou de gletsjer zo goed als vlak zijn. Omdat deze oversteek voor ons een onderdeel van een meerdaagse trektocht was en we dus al zwaar bepakt waren i.v.m tent e.d hadden we besloten geen stijgijzers en pickels mee te nemen. Achteraf een verkeerde keuze. De gletsjer bleek de laatste jaren sterk veranderd en was veel grilliger geworden. We hebben een paar poging gedaan, maar naarmate we verder op de gletsjer kwamen werd het steeds onoverzichtelijker vanwege het hoogte verschil op de gletsjer. Het was net een doolhof. Korte, maar steile stukken ijs net boven een spleet en dan zonder materiaal gaf geen goed gevoel. We besloten terug te gaan omdat verder gaan niet verantwoord was, een uitglijder zou zeker in een spleet eindigen.
We besloten een stukje terug te lopen en daar onze tent op te zetten om dan de volgende dag weer af te dalen naar Belalp

's Morgens vroeg breken we de tent af en lopen terug naar Hotel Belalp. Kort voordat we daar aankomen komen we een groep zwitsers met een gids tegen. We maken kort een praatje en vertellen ons verhaal van de voorgaande dag. De gids biedt ons uiteindelijk aan om met hem mee te lopen. Hij gidst ons, al treedjes hakkend, door de steilere stukken van de gletsjer. Aan de overkant van de gletsjer is het oorspronkelijke pad ingestort. Via een rotsachtigpad bereiken we het gewone wandelpad door het Aletschwald. Terugkijkend hebben we steeds een prachtig zicht op de gletsjer.
Via dit pad bereiken we Riederfurka (2065m).

Vanaf Riederfurka dalen we af naar Blatten.
We volgen het pad door het bos richting Rotbrüch (1761m) en dalen dan verder af naar Meder. Hier steken we de stuwdam over. Aan de andere kant komen we op een parkeerplaatsje uit. We hopen op een lift, maar helaas is er niemand. Er zit niets anders op dan het laatste stuk over de asfalt weg naar Blatten te lopen.

Start
Blatten. Hier pakken we de gondel naar Belalp (2094m)

Hoogteverschil
c.a 200m stijgen
738m afdalen

Tijdsaanduiding
c.a 6 uur tot aan Riederfurka. Daarna nog 1.30 tot 2 uur afdalen

Karakter
Mooi afwisselende tocht door rotsachtig gebied. Met oversteek van de Aletschgletsjer.

Kaarten
Landeskarte der Schweiz 1269; Aletschgletscher (1:25.000)