Home
Sardinië
Col Citrin
Routebeschrijving
Vanaf Vens (gemeente Avise) volgen we de weg richting Lac de Joux. Vanaf hier rijden we c.a 6km over een goed berijdbare,onverharde weg naar Jovençan. Bij trattoria Lo grand baöu parkeren we de auto.
Deze onverharde weg mag alleen worden bereden in juli en augustus als de trattoria open is

We volgen de onverharde weg nog zo’n 2 kilometer en lopen dieper Vallone di Vertosan in. Als we na zo’n 20 minuten bij een brug aankomen steken we deze niet over, maar verlaten de onverharde weg en nemen het smalle pad rechtdoor.
Zo’n 300m verder houden we rechts aan (route nr 10). Het pad stijgt aangenaam richting Alpeggio Sorace, 2217m. Vanaf hier wordt het pad wat steiler waardoor we snel hoogte winnen en Col Citrin (2474m) bereiken.
Op de top is het aardig winderig. Bij helder weer heb je vanaf de col een prachtig uitzicht op de bergen aan de overzijde van het Aosta-dal en op het dal van de Grote Sint Bernard. Helaas is het weer bij ons niet optimaal en moeten we snel afdalen omdat het begint te hagelen.

Start
Jovençan,1.887m, (comba di Vertosan, gemeente Avise)

Hoogte
2482m

Hoogteverschil
595m

Tijdsaanduiding
1h30 uur naar de col

Karakter
Korte wandeling door het dal van Vertosan, met prachtige vergezichten bij helder weer. Je zult weinig mensen tegenkomen.