Home
Sardinië
Mont Vertosan
Routebeschrijving
We parkeren de auto voor Hotel Notre Maison in Vètan dessus. Voor het hotel start de route (nr. 13).
We starten met een korte steil stuk en komen op een grote weide uit. Hier gaan we direct rechts af. Het eerste stuk volgen we de weg. Bij Alpe Thoules houden we rechts aan. Dit is nog een actief boerenbedrijf. Het stink er behoorlijk en er zijn zeer veel vliegen.
Als we de boerderij gepasseerd zijn slaan we linksaf. Een duidelijk pad is er in het begin niet echt, wel lopen er veel koeienpaden. We lopen richting een riviertje en blijven rechts ervan lopen. Hier zien we af en toe weer een markering op de stenen.
Via de almweides lopen we verder in de richting van Alpe Crotte. Kort voor dit dorpje komen we weer op de weg.

In Alpe Crotte (2386m) is een groot feest aan de gang. Er staan lange tafel met daarop een grote pan polenta en saus met vlees of worstjes. Wij worden ook uitgenodigt om mee te eten.
Bij navraag blijkt dit feest (Festa di Fallère) ieder jaar op de laatste zondag van juli gevierd te worden. Het is een feest wat door de comune (gemeente) georganiseerd wordt en iedereen is welkom. Eten, drinken alles is geregeld. Een vrijwillige bijdrage is welkom, maar niet verplicht.

Er was even wat doorzettingsvermogen voor nodig, maar na de stevige maaltijd en lekkere wijn besluiten we toch nog verder te gaan naar de top. Dit is eigenlijk ook het leukste deel van de route.
We volgen het paadje links van de boerderij en lopen in noordelijke richting verder. Op c.a 2520m kruisen we de rivierbedding (bij ons lag deze droog). Via een wat steilere helling komen we bij een waterbron (2605m) uit. Hier houden we links aan en lopen naar Col Fenêtre (2726m). We volgen de bergrug naar links en komen zo op de top uit.
De top zelf is een breed stenen plateau. Je hebt er een mooi uitzicht op de Mont Blanc, het dal van de Grote St. Bernard en de bergen van de Gran Paradiso.

Het was de bedoeling om via de terugweg nog langs het meertje Grenouilles te lopen, maar vanwege het feest was het inmiddels al behoorlijk laat geworden dus hebben we vanaf Alpe Crotte gewoon de weg gevolgd naar Vétan dessus.

Start

Tijdsaanduiding
c.a 3.30 uur naar de top

Karakter
Eenvoudige wandeltocht in Conca del Fallère. Dit is een berggebiedje ten noord-westen van de stad Aosta (boven st.Nicolas). Er is nog veel activiteit in de almdorpjes die je tijdens de wandeling passeert. De almweides zijn bloemenrijk, regelmatig hebben w

Kaarten
Bassa Valle d'Aosta F.9 (1:50.000)
(wij hebben deze kaart zelf nooit gevonden, wij hebben mbv.de coördinaten en de beschrijving uit het boekje van L.Zavatta deze route gelopen)

Literatuur
Gran San Bernardo, Valpelline e Conca del Fallère; Luca Zavatta (Italiaans)