Home
Sardinië
Argentera
Routebeschrijving
Wij hebben deze trektocht in oktober gelopen. De route is over het algemeen goed aangegeven. Bij slecht weer kunnen de paden behoorlijk verradelijk worden, zeker op de geëxponeerde stukken.

Dag 1
We vertrekken vandaag pas in de loop van de middag omdat het een vrij korte etappe is.
Bij Lago della Rovina hebben we de auto geparkeerd.
Achter de parkeerplaats volgen we het pad in zuidelijke richting. Het gaat gelijk flink steil omhoog. Sommige stukken zijn gezekerd met een touw.
Bij slecht weer wordt een alternatief pad aangeraden. Dit pad loopt vanaf de parkeerplaats eerst in de richting N-O.
Na deze steile passage komen we op een onverharde weg uit. Deze blijven we volgen totaan het stuwmeer Bacino del Chiotas (1978m).
Bij het stuwmeer komen we op een splitsing. Bivacco Baus en Rif. Genova Figari staan naar links aangegeven. Wij kiezen er voor om naar rechts te gaan en lopen richting Rif. Morelli Buzzi. Wat verder het Vallone del Chiapous in komen we een groep steenbokken tegen.
Het pad is goed te volgen. Nog voor Colle del Chiapous moet er volgens de kaart een splitsing zijn naar Passo del Porco.
Het is even zoeken, maar met behulp van de GPS en een steenmannetje dat we ineens wat hoger zien staan lukt het ons toch om de wat onduidelijke splitsing te vinden.
We lopen richting de steile rotswand. Vanaf een afstand is niet te zien hoe we hier overheen moeten komen. Maar als we dichterbij komen zien we een smal en steil pad langs de rotswand gaan.
Af en toe moet er wat geklauterd worden, maar het is goed te doen.
Boven op de pas hebben we een mooi uitzicht en zien we in de verte het rode bivakhutje al staan.
Via blokkenterrein bereiken we na c.a 4,5 uur Bivacco Baus (2688m).

Dag 2
Vandaag gaan we vroeg op pad. We willen de Argentera beklimmen en daarna nog afdalen naar Rif. Genova Figari.
Achter het bivak staat op een grote steen de tekst Passo dei Detriti geschreven. Dit is de richtig die wij volgen. Met behulp van steenmannetjes is de route over het algemeen goed te volgen. Af en toe moet er weer wat geklauterd worden, 1 stuk is met een touw gezekerd.
Afgelopen nacht heeft het gevroren en is er wat neerslag gevallen. Dat maakt het op sommige stukjes wat lastiger omdat de rots door een laagje ijs aardig glad is om in te klimmen.
Na ongeveer 2,5 uur staan we Passo dei Detriti (3120m).
Vanaf hier klimmen we via de oostkant van Cima Genova richting de Argentera.
I.v.m de soms gladde gedeeltes en de loodrechte afgrond, c.a 300m de diepte in, vinden wij het voor ons niet meer verantwoord om ongezekerd door te gaan. We besluiten dus om terug te gaan.
Na een korte pauze bij het bivak en na alles weer in de rugzak gedaan te hebben dalen we af naar Rif.Genova Figari (2015m). Volgens de boekjes zou de afdaling 2 uur in beslag nemen. Wij hebben het niet gered in deze tijd. Het is een lange en vermoeiende afdaling. Vooral door de losliggende stenen en omdat op sommige stukken het pad wat vervallen was.
Vooral zodra we de rotsen weer in gaan, nabij Passaggio del Baus is het pad soms erg slecht. Af en toe is er een deel van het pad weggespoeld en kijken we een diepe afgrond in. Sommige geëxponeerde stukken zijn gezekerd met een staalkabel.
Als we achter in de middag bij de hut aankomen is het inmiddels behoorlijk mistig. Niet al te lang daarna begint het te regenen.
We hebben voor morgen het plan om via Colle della Rovina naar Rif. Soria Elena te lopen. Hopelijk is het weer dan wat beter.

We slapen vanavond in het winterruim van de hut. Dit is behoorlijk ruim. Dekens zijn aanwezig
Als ik de lakenzakken op de matrassen leg kom ik overal muizenkeuteljes tegen. Midden in de nacht schrik ik wakker en hoor geritsel naast me. Als ik Peter zijn donsenjack op til rent er een muis onder vandaan. Het duurt even voordat ik weer in slaap val, maar uiteindelijk hebben we toch redelijk geslapen.

Als we de volgende ochtend opstaan regent het flink. Omdat het vervolg van de tocht ook weer door rotsachtig terrein gaat en de paden hier met slecht weer sneller verradelijk worden dan we in andere gebieden gewend zijn besluiten we af te dalen naar Lago della Rovina.
We volgen het advies op het bord langs de weg op om bij slecht weer het alternatieve pad te volgen.
Onderweg komen we flinke aardverschuivingen tegen. Sommige zijn zo te zien nog niet zo lang geleden gebeurd. Snel doorlopen dus.

Helaas hebben we onze trektocht niet af kunnen maken voor dag 3 en 4 hadden we het volgende nog gepland.
Dag 3
Rif.Genova - Colle della Rovina - Ref.de Cougourde - Pas des Ladres - Colle di Finestra - Rif. Soria Elena.
Dag 4
Rif. Soria Elena - Colle di Fenestrelle - Lago della Rovina

Start
Lago della Rovina (1535m)2

Hoogte
3286m

Hoogteverschil
Dag 1: 1200m
Dag 2: 600m stijgen(incl beklimming Argentera), 1300m dalen
Dag 3: 1100m stijgen, 1300m dalen
Dag 4: 650m stijgen, 950m afdalen

Tijdsaanduiding
Dag 1: Lago di Rovina - Biv. Baus; 4 uur
Dag 2: Biv. Baus - beklimming Argentera - Rif. Figara: 8 - 9 uur
Dag 3: Rif. Figari - Colle della Rovina - Colle di Finestra - Rif. S.Elena; 6 - 7 uur
Dag 4: Rif. S.Elena - Colle di Fenestrelle; 4 uur

Karakter
Afwisselende 3 - 4 daagse trektocht door rotsachtig gebied. Af en toe moet er wat geklauterd worden. Te combineren met de beklimming van de Argentera.

Kaarten
IGC 113 Parco Nat. Alpi Marittime 1:25.000
IGN 5 Argentera - Mercantour (compleet met boekje met wandelsuggesties)

Literatuur
Alps without frontiers: Argentera - Mercantour 5 (incl. wandelkaart)