Home
Sardinië
Malinvern
Routebeschrijving
Wij hebben deze trektocht in oktober 2003 gelopen. De hutten zijn dan niet meer bemand, maar de winterruimtes zijn open. Ook hebben we in bivakhutjes geslapen.
Het vinden van goed drinkwater was soms een probleem omdat nagenoeg alle beekjes droog stonden en we dus voornamelijk water uit meertjes moesten pakken

Dag 1
We hebben de auto geparkeerd bij Gias delle Mosche. Hier staat de route naar Bivacco Guiglia al aangegeven.
Het eerste stuk stijgt matig, maar al vrij snel gaat het flink wat steiler. In het begin lopen we door een bos, maar hebben wel mooi uitzicht op de tegenoverliggende bergen. Vrij snel wordt het weidser en lopen we onderlangs een rotswand met impossante kloven.
Na ongeveer 2 uur bereiken we het 1e Lago di Fremamorta (2359m). Hier komen we voor de 1e keer op de zoutroute. In ongeveer 15 min. lopen we verder naar het bivak. Dit staat boven op een heuvel. We hebben het bivak voor ons alleen vanavond. 's Nachts waait het behoorlijk hard, en zijn we blij dat het bivak met flinke staalkabels is verankerd.
Het bivak heeft plaatst voor 9 personen, er zijn dekens aanwezig. In het midden staat een picknickbank.

Dag 2
Vandaag lopen we richting het 3e meer van Laghi Fremamorta. Op dit stuk komen we veel gemzen tegen.
Na 45 minuten staan we op Colle di Fremamorta (2615m). Vanaf de col kijken we frankrijk in. Het valt op dat het landschap hier een lieflijkere uitstraling heeft dan de rotsige italiaanse kant.
We dalen af naar frankrijk en lopen matig dalend richting Lac Negre. Bij een splitsing (2270m) gaan we wat steiler omhoog en komen uit bij Lac Negre (2354m). Het meer ziet er prachtig uit, zeker met alle herfstkleuren er omheen.
We lopen langs de westoever van het meer richting Passo di Prefouns (2620m). Op de pas zijn nog duidelijk de restanten van de Tweede Wereld Oorlog te zien. Zo zien we een loopgraaf en een bunker.
Via blokkenterrein en gruispaden dalen we weer af naar Italie, richting Rifugio Questa (2388m) Hier zien we weer regelmatig gemzen die ons van boven een rotsblok nieuwsgierig bespieden.
Opvallend is dat we in Frankrijk geen enkele gems of steenbok tegen zijn gekomen, terwijl we aan de italiaanse kant er zoveel zien.
We zijn vanavond niet alleen in de hut. Met ons zijn er nog 6 Italianen. De slaapplaatsen zijn op een soort zoldertje in de hut. Er liggen matrassen op de grond. Ook zijn er dekens.

Dag 3
Het heeft vanacht een heel klein beetje gesneeuwd. Het is een mooi gezicht met zo'n vers laagje sneeuw.
We vertrekken om 7 uur uit de hut en lopen richting Lago del Claus. Het eerste stukje stijgen we nog wat, maar dan dalen we (minimaal) af. Het Lago del Claus is erg mooi.
We volgen het duidelijke pad richting Lago inf. di Valscura. Hierbij gaan we over een mooi geplaveid stuk van de zoutroute. We passeren dit meer langs de noordzijde.
In de buurt van Lago sup. di Valscura staat nog een oude herberg. Deze werd vroeger gebruikt door de zouthandelaren. Van buiten is het gebouw nog erg in takt, maar de binnenkant is echt vervallen.
Op deze plek komen we zeker 30 gemzen tegen. Het blijft fascinerend.
We lopen uiteindelijk door naar Passo del Druos (2628m).
Na van het uitzicht op de pas te hebben genoten dalen we langs dezelfde weg een klein stukje af en volgen de steenmannetje over het blokken terrein. De route is goed te volgen.
Nadat we de helling getraverseerd hebben klimmen we via een kloofje omhoog.
Hier komen we weer in een wat weidser landschap.
C.a 150m onder de top wordt het weer wat slechter en begint het zelfs weer wat te sneeuwen. Het maakt de tocht eigenlijk alleen maar nog mooier.
Het laatste stuk naar de top gaat eerst over een puinhelling en daarna moeten we nog wat klauteren in rots. Het is nergens echt moeilijk.
De Malinvern is 2939m hoog.
Vanaf de top dalen we via dezelfde route weer af naar Rif. Questa. Na een korte pauze vertrekken we weer voor het laatste stuk naar het dal. Via Lago di Fremamorta komen we 4 uur later bij onze auto aan.

Start
Gias delle Mosche (1591m) dit ligt even voorbij Terme di Valdieri.

Hoogte
2939m

Tijdsaanduiding
Dag 1: Gias delle Mosche - Bivacco Guiglia; 2.30 uur
Dag 2: Bivacco Guiglia - Rif. Questa (via Passo di Prefouns); 7 uur
Dag 3: Beklimming Malinvern en afdalen naar Gias delle Mosche; 10 uur

Karakter
Zeer afwisselende trektocht met beklimming van de Malinvern (2939m). Tocht loopt gedeeltelijk over een oude zoutroute. Je komt langs veel bergmeren.

Kaarten
IGC 113 Parco Nat. Alpi Marittime 1:25.000
IGN 5 Argentera - Mercantour (compleet met boekje met wandelsuggesties)

Literatuur
Alps without frontiers: Argentera - Mercantour 5 (incl. wandelkaart)