Home
Sardinië
Rifugio Amiante
Routebeschrijving
Wie deze hut als dagtocht loopt start de tocht in Glassier, dit is een dorpje achter in het Val Ollomont.
In Glassier volg je het brede pad wat links van de weg vertrekt. Dit is ook de route naar Bivacco Savoie. Je loopt langs enkele almboerderijen en komt uiteindelijk bij een klein stuwmeer uit aan het begin van Conca di By.
Je loopt verder over almweides naar By (2048m) en volgt hier de afslag naar Rifugio Amiante.

Wij zijn hier onze route gestart. Gisteren hebben we in Bivacco Regondi overnacht. Vanwege het slechte weer en omdat er wat dingen tegen zaten hebben we besloten onze tent op te zetten en de volgende dag verder te lopen naar Rif. Amiante.

Over de almweiden van By volgen we het duidelijke pad naar de hut. Het pad slingert omhoog en wordt steeds steiler. Uiteindelijk lopen we over puinterrein verder richting de hut.
Ook vandaag is het slecht weer. Het regent flink en vanaf ongeveer 2500m begint het te sneeuwen. Je zou niet zeggen dat het zomer is.
Vlak onder de hut komen we bij een rotsplaat aan die steil omhoog gaat. Dit stuk is gezekerd met een stalenketting. Door de sneeuw was het af en toe behoorlijk glibberig. Na een korte klim komen we op het plateau uit waar de hut ligt.
We krijgen een warm onthaal in de hut. Van de huttenwaard horen we dat ze al ruim een week geen gasten meer hebben gehad vanwege het extreem slechte weer. We mogen bij de huttenwaard in de keuken zitten omdat het daar het warmste is.
Daarna dalen we weer af naar onze tent en duiken snel onze slaapzak in.
Als we de volgende ochtend wakker worden tekend zich een mooie sneeuwgrens af op de bergen om ons heen.