Home
Sardinië
Testa Grigia
Routebeschrijving

Dag 1
We starten de tocht in Gressoney la Trinité en steken gelijk de brug richting het voetgangersdomein. Hier lopen we over de weide richting het bos waar een houtenpijl staat met daarop nr.10.
We duiken gelijk het bos in, waar we via een steil bospad snel hoogte winnen. Dit is sowieso kenmerkend voor deze tocht; van het begin tot het eind lopen we overwegend over steile paden.
Op c.a 1870m komen we bij een splitsing. Wij volgen niet het pad rechtdoor, maar slaan rechtsaf.
Als we op een imposante rotswand aanlopen buigt het pad naar rechts.
Op 2115m komen we weer op een splitsing en gaan hier rechtsaf.
Zodra we links boven ons lawine-hekken zien en een geul van een oude aardverschuiving zijn overgestoken gaat ons pad links de helling omhoog (10c).
Op 2700m komen we bij restanten van een oud bivacco aan, (ex. bivacco Cozzi). Hier hebben we een prachtig uitzicht op de Monte Rosa.
We lopen verder via afwisselend blokkenterrein en puinhellingen richting de col. Vanaf de col volgen we het pad naar links en bereiken in c.a 10 min. het zeer ruime Bivacco Lateltin, 20 bedden (3120m).
Er is geen water in de beurt van het bivak, gelukkig ligt er op 5 min. lopen van het bivak nog een redelijk restant sneeuw wat we kunnen smelten.

Dag 2
Om 4.30 uur gaat de wekker. We willen voor zonsopgang op de top staan. Om 5.15 vertrekken we en komen 45 minuten later op de top aan. Net op tijd om te kunnen genieten van een prachtige zonsopgang. Vanaf de top hebben we een prachtig uitzicht op de Mont Blanc, de Gran Paradiso en de Monte Rosa.
De route naar de top gaat door rotsachtig terrein waarbij er af en toe wat geklommen moet worden, 1 passage is met een ketting gezekerd. Daarna volgt er een lange en vermoeiende afdaling naar het dal.

Start
Gressoney la Trinité (1630m)

Hoogte
3314m

Hoogteverschil
1694m

Tijdsaanduiding
Dag 1: Gressoney la Trinité - Biv. Lateltin 5 uur
Dag 2: Biv. Lateltin - Testa Grigia 45 min. Afdaling naar dal c.a 4 uur

Karakter
Lange wandeling met mooie uitzichten op het Monte Rosa gebied. Laatste stuk naar de top moet er wat geklommen worden. Leuk te combineren met een overnachting in het mooie bivacco Lateltin.
Eerste deel van de tocht door het bos, daarna weidser.

Kaarten
IGC 109 Monte Rosa, Alagna, Macugnaga, Gressoney (1:25.000)

Literatuur
Le Valli del Monte Rosa - Luca Zavatta (italiaans)