Home
Sardinië
Bivacco Grauson
Routebeschrijving
Als we Gimillan inrijden kunnen we de auto aan het begin van het dorp parkeren.
We lopen een stukje over de hoofdstraat en zien dan aan de rechterkant van de weg bordjes voor de route naar Bivacco Grauson. De route start aan de oostzijde van het dorp. Het eerte stuk gaan we vrij steil omhoog tussen de moestuintjes van de dorpelingen. Zo komen we op almweides uit en lopen over een goed pad, wat geleidelijk stijgt, verder het Vallon de Grauson in.
Na een korte daling komen we bij een brug die we oversteken en komen zo bij de almhutjes van Ecloseur (1904m) uit. We volgen het pad naar links en lopen matig stijgend richting Alpage de Pilaz (2025m).
Kort daarna komt er weer een steilere klim. Hier hebben we een mooi uitzicht op de bergen boven het Val di Cogne en Valnontey.
Als we aankomen bij Alpi Grauson vecchie (2217m) slaan we voor het dorp rechtsaf en blijven aan de rechterkant van het water lopen, totdat we met een brug deze rivier over kunnen steken.
We lopen nu over een steil pad links van een bergbeekje.
Bij de volgende splitsing gaan we links af en komen langs Alpe Pralognan (2418m). Via een laatste stijging bereiken we Bivacco Grauson.
Dit bivak is in tegenstelling tot vele anderen waar we in hebben geslapen erg ruim en ziet er ook schoon uit.
Het bivak is opgebouwd uit 2 ruimtes. Als je binnenkomt kom je eerst in een ruimte met een keukentje en een picknickbank. Daarna kom je in de slaapzaal. Hier staan 12 bedden met dekens. Buiten het bivak is er stromend water en ook een toilet

Let op:In de zomer van 2001 is het bivak ernstig beschadigd door een brand. Het is niet duidelijk of er plannen zijn om het te renoveren. Wij zijn er in voorjaar 2003 nog geweest. De buitenkant van het gebouw is nog in takt en het leek erop dat ze het toch aan het opknappen waren. Maar zeker weten we het niet. Misschien kunnen ze je bij Ezio Sport in Cogne meer vertellen (tel: 016574204). Hier moest je voorheen de sleutel voor het bivak halen.

Start

Tijdsaanduiding
2.30 - 3 uur

Karakter
Afwisselende wandeling door een afgelegen dal vlak bij het toeristische Cogne.

Kaarten
IGC 3 Il Parco Nazionale del Gran Paradiso(1:50.000)