Home
Sardinië
Rifugio Vittorio Sella
Routebeschrijving
Vanaf de parkeerplaats in Valnontey volgen we kort de asfaltweg totdat we bij de brug komen waarmee we de “torrente di Valnontey” oversteken.
Bij ’Hotel “Lou Tsantelet” volgen we het paadje naar links en lopen verder langs de almweides. Het pad loopt langs de botonische tuin “ Giardino Alpino “Paradisia”. Deze is te bezichtigen tegen entreeprijs.
Het eerste deel van de tocht gaat door een lariksbos. Het pad stijgt aangenaam. Regelmatig hebben we mooi zicht op de gletsjers van het Gran Paradiso massief op het einde van het dal.
Na ongeveer een uur komen we bij een splitsing. Na rechts gaat eenpaadje dat vroeger het huttenpad was, maar nu officieel gesloten is. Wij blijven rechtdoor gaan en komen zo bij een mooie natuurstenen brug uit die over de Torrente Grand-Lauson gaat. We lopen langs een mooie waterval en bereiken na ruim een uur Pascieux, 2224m.
Via weides en rotsige platen lopen we verder. Even later dalen we een behoorlijk stuk af naar torrente Grand-Lauson om deze vervolgens via een houtenbrug over te steken.
Aan de andere kant van de rivier begint het pad weer te stijgen. Het gebouw wat je links boven je ziet liggen is niet de hut. Deze ligt nog iets verder op.
Op de helling onder de hut loopt een grote kudde schapen.
Vanaf de hut lopen we weer via dezelfde weg terug. Je kunt er ook voor kiezen om via Casolari dell'Herbetet terug te lopen. Bij ons was dit pad echter gesloten ivm werkzaamheden.

Start

2h30 naar de hut
2 uur voor de afdaling

Kaarten
Valle di Cogne, Carta dei sentieri nr 10 (1:25000)

Literatuur
Le valli del Gran Paradiso e la Valgrisenche
van: Luca Zavatta (L'Escursionista Editore)