Home
Sardinië
Punta Calabre
Routebeschrijving
Op dag 1 vertrekken we vanaf Thumel (Val di Rhêmes) richting Rif. Benevolo. Vanaf de hut lopen we nog een klein stukje verder richting Mga. di Soches (op sommige kaarten Sauches genoemd) om daar onze tent op te zetten.
Het gebied ten westen van de hut valt niet meer binnen het nationale park, hier mag je wildkamperen.

De volgende dag volgen we het pad langs Mga.di Soches (2313m). Op 2420 komen we bij een splitsing. Rechts gaat het pad naar Col Bassac Déré, wij gaan rechtdoor.
Naarmate we het dal verder inlopen komen we steeds dichter bij de indrukwekkende wand van de Granta Parei. Over de morenen lopen we verder naar de rand van de Ghio. di Tsanteleinaz. We lopen eerst in de richting van Col de la Tsanteleina. Op c.a 3000m buigen we af naar het zuiden.

Het eerste stuk van de gletsjer heeft ons zeer veel tijd gekost vanwege het enorme spleten labyrint. Afgelopen winter is er erg weinig sneeuw gevallen en dat is te zien op de gletsjer. Het is moeilijk de beste weg te vinden. Regelmatig moeten we over de spleten springen, een enkele keer moeten we terug omdat een spleet te breed is om overheen te komen.

Rond de 3200m ligt er weer wat sneeuw op de gletsjer. Hier zien we ook voor het eerst een spoor.
Na een tijdje het spoor gevolgd te hebben houdt het ineens op. We staan voor een brede sneeuw brug. Omdat het ’s nachts niet echt koud is en we redelijk laat zijn vanwege het tijdverlies op het eerste stuk zijn de sneeuwbruggen al behoorlijk zwak. We besluiten een zekering met ijsschroeven te maken en passeren zo de sneeuwbrug. Even laten moeten we dit nog een paar keer herhalen.
Het laatste stukje naar de top gaat over eenvoudig rotsachtig terrein.

Ook de terugweg neemt weer een hoop tijd in beslag vanwege het feit dat we bij de weke sneeuwbruggen zekeren en het spleten labyrint in het onderste gedeelte van de gletsjer.

Start
Rifugio Benevolo,2285m (Val di Rhêmes)

Hoogte
3445m

Hoogteverschil
1160m

Tijdsaanduiding
4 tot 5 uur

Karakter
Tocht waarbij je weinig andere mensen tegen zal komen. Vanaf de hut een vrij lange aanloop naar de rand van de gletsjer (c.a 2,5 uur). Waarbij je deels door rommelig terrein loopt vanwege het terugtrekken van de gletsjer.

Kaarten
IGC 102 Valsavarenche, Val di Rhemes, Valgrisenche (1:25.000)
Carta dei Sentieri 3, Valgrisenche, Val di Rhemes (1:25.000)

Literatuur
Gebietsführer Grand Paradiso (Gerd Klotz), Bergverlag Rother

Gelopen
zomer 2005

Moeilijkheidsgraad
Onder normale omstandigheden een eenvoudige gletsjertocht (F+).
Bij een apere gletsjer enorm spletenrijk, waarbij sommige spleten moeilijk of niet