Home
Sardinië
Bivacco Gratton
Routebeschrijving
Dag 1:
Wij starten onze tocht naar Biv. Gratton in Cogne, je kan er ook voor kiezen om in Cretaz te starten de tocht duurt dan een 1/2 uur korter.
In Cogne lopen we over het weiland richting het startpunt van onze tocht; Buttier.
Via een vrij steil bospad lopen we richting Alpe Robat (1705m) en verder naar Les Ors (1944m). Hier komt van rechts het pad wat vanuit Cretaz omhoog komt. We houden hier links aan en bereiken via het bos het parkwachterhuisje "Casotto del Pousset" (2286m).
Tot dit punt liep de route overwegend door het bos, vanaf nu wordt het weidser en rotsachtiger en begint naar ons idee het mooiste deel van de tocht.
We lopen het waterrijke en rotsachtig Vallone del Pousset in. Bij Pousset Sup. 2529m steken we de rivier over en beginnen weer aan een steile klim. Op c.a 2800m komen we bij een splitsing ; rechts leidt het pad naar de top van pta. pousset. Wij nemen het pad naar links richting Col di Pousset en Biv. Gratton.
Het is inmiddels achter in de middag en we komen op dit stuk veel steenbokken tegen. We lopen er letterlijk tussendoor.
Het laatste stuk naar het bivak gaat over steile puinhellingen en blokkenterrein.
In het bivak zijn 9 bedden en dekens. Het ligt mooi zo onder aan de Grivola. Op c.a 100m van het bivak is een sneeuwveldje. Er is een klein steenmannetje geplaatst waar stromend water is.

Dag 2:
Vandaag willen we via Pta. Pousset weer afdalen naar Cogne. Het bivak ligt op dezelfde bergkam als waaraan Pta. Pousset grenst. Het lijkt mogelijk om via deze bergkam naar de top te gaan i.p.v eerst weer af te dalen naar de splitsing op 2800m en dan weer te stijgen. Het is een gok, er is geen pad en we moeten dus zelf de meest gunstige route zoeken. Het blijkt een goede keuze te zijn geweest die ons een hoop tijd scheelt. Een uur later staan we onder de top. Vanaf hier volgt er een leuk stukje klimmen in de rots. Het is niet echt moeilijk, maar er zijn af en toe wel flinke afgronden onder ons.
Vanaf de top dalen we weer af naar Cogne.

Start

Tijdsaanduiding
5 uur

Kaarten
IGC 101 Gran Paradiso, la Grivola, Cogne (1:25.000)

Literatuur
Bergwandelingen in Wallis en Gran Paradiso - Robert Weijdert/Lilian Peters
Le Valli del Gran Paradiso e la Valgrisenche - Luca Zavatta (italiaans)