Home
Pyreneeën (Posets-Maladeta)
Forau de Aiguallut
Routebeschrijving
We parkeren de auto bij Hospital de Benasque en lopen voor het hotel langs richting de alpenweide. Hier steken we de brug over. Later blijkt dat we beter wat verder aan de rechterkant van het water hadden kunnen blijven lopen omdat de weide links van het water te drassig is.
Even verder komen we bij een splitsing waar wij rechts aanhouden en de borden richting Besurta/Forau de Aiguallut volgen. We gaan nu het bos in. In eerste instantie stijgen we flink, maar na zo'n 10 minuten wordt het pad vlakker.
Na ruim een half uur komen we bij Plan d'Estan aan, een brede dalkom met drassige weiden. We volgen het pad boven langs Plan d'Estan en komen even later op de asfaltweg uit waar over in het hoogseizoen de pendelbus naar Besurta rijdt. We volgen even de weg totdat rechts van de weg een hutje bedekt met ijzeren platen te zien is. Hier gaat er een paadje naar rechts wat wij nemen. Na c.a een uur (vanaf het hospital) komen we bij Besurta aan.
We lopen langs het terras en steken het beekje over en volgen de route richting Forau de Aiguallut/Refugio de la Renclusa. Even hoger splitsen de 2 routes zich en houden wij links aan. Vanaf Besurta lopen we in c.a 45 minuten naar Forau de Aiguallut. Forau de Aiguallut betekend letterlijk 'diepe kuil'. Het smeltwater van de gletsjers van het Maladetamassief en de Aneto komt uit bij een mooie waterval, al dit water verdwijnt even later plotseling ondergronds. Lange tijd was het niet duidelijk waar al het water bleef. Uiteindelijk bleek dat het water onder de berg door loopt en komt pas 4 kilometer verder en zo'n 600m lager, in het Franse Val d'Arân weer naar de oppervlakte komt.
Vanaf dit punt bereik je in zo'n 15 minuten naar Cascada de Aiguallut. Een mooi punt, met op de achtergrond de Aneto, de hoogste top van de Spaanse Pyreneeën.

Voor de terugtocht hebben wij dezelfde weg genomen. Het is ook mogelijk een mooie rondtocht te maken en vanaf de waterval verder het dal in te lopen en via Collado de la Renclusa naar Refugio de la Renclusa te lopen.

Start

Tijdsaanduiding
3.15 uur voor totale tocht

Karakter
Eenvoudige korte wandeling naar een apart natuurverschijnsel 'Forau de Aiguallut' waar het water afkomstig van de Aneto-gletsjer ineens verdwijnt

Kaarten
Mapa Excursionista nr.23 Aneto-Posets (1:50.000)

Literatuur
Rother Wanderführer - Pyrenäen 1 (Spanische Zentralpyrenäen: Panticosa bis Benasque)